Υπουργείο Παιδείας: Πολύ λάδι τηγανίτα τίποτα

Ο Ζωρζ Πιλαλί συνήθιζε να λέει: «τα πανεπιστήμια δημιουργούν ειδικότητες κι όχι προσωπικότητες». Αυτό μοιάζει να είναι σήμερα, ένα από τα σπουδαιότερα προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης.

fnxhswossu56050c3dc1262Απόδειξη τρανή τα αποτελέσματα. Η χώρα «βγάζει» καλούς επιστήμονες που διαπρέπουν, πλην όμως χωρίς παιδεία. Λείπει η ευγένεια, η καλή χρήση του λόγου, ο σεβασμός της προσωπικότητας του άλλου, τόσο από τους μαθητές, όσο και από τους φοιτητές και τους επιστήμονες.

Λόγω απουσίας εθνικού σχεδίου, η ελληνική δημόσια εκπαίδευση κάθε λίγο και λιγάκι αλλάζει χρώμα, όπως οι τρίχες στα κεφάλια των μοντέλων, κυρίως επειδή οι ηγέτες του Υπουργείου είναι πρόσωπα κομματικά.

Τα σχολικά βιβλία παραμένουν υποταγμένα στην κρατική πολιτική, καθηλώνουν τα παιδιά στην υπόθεση της στυφής αποστήθισης, με συνέπεια να τους αφαιρείται η δυνατότητα να γνωρίσουν τα μυστικά της κριτικής αντιμετώπισης των προβλημάτων της ζωής.

Τα στελέχη της εκπαίδευσης συχνά είναι επιλεγμένα με κομματικά κριτήρια, χωρίς φαντασία, συντηρητικά και δύσκαμπτα. Από τους επιθεωρητές περάσαμε στους σχολικούς συμβούλους, διακοσμητικά στοιχεία, νούμερα στο κρατικό προϋπολογισμό, χωρίς ουσιαστικές ευθύνες.

Παράλληλα, οι παραγωγικές σχολές στα Πανεπιστήμια, προετοιμάζουν εκπαιδευτικούς χωρίς να έχουν την ικανότητα του διδάσκειν. Παρέχουν απλά πτυχία διαβατήρια προς τη σχολική έδρα και σε αρκετές των περιπτώσεων πολλοί από τους λεγόμενους παιδαγωγούς, εκλέγονται στις πανεπιστημιακές έδρες με βάση τα κομματικά τους προσόντα και τις γνωριμίες, χωρίς να έχουν μπει ποτέ σε μια σχολική τάξη.

Οι διευθυντές των σχολικών μονάδων επιλέγονται επίσης με βάση κυρίως κομματικά προσόντα, γι’ αυτό και οι περισσότεροι είναι καλοί διαχειριστές της κρατικής εντολής, γνώστες των σχετικών νόμων, χωρίς όμως ουσιαστικά παιδαγωγικά προσόντα. Πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν έχουν την ικανότητα να ενώνουν τον σύλλογο των καθηγητών, να εμπνέουν τους μαθητές, να προσφέρουν ευκαιρίες σε καθηγητές και μαθητές να ζουν ως κοινότητα, να δραστηριοποιούνται ως κοινότητα με φαντασία και ζωντάνια.

Αξιοσημείωτο είναι τέλος, πως λείπει παντελώς ένα μηχανισμός αξιολόγησης των καθηγητών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ενώ οι καθηγητές τον αρνούνται, επειδή δεν εμπιστεύονται το ίδιο το κράτος.

Οι εκπαιδευτικοί, σε ότι αφορά τα καθήκοντά τους, χειραγωγούνται από το κράτος με βάση τους νόμους και από τον συνδικαλισμό, ως προς τα δικαιώματα τα οποία απαιτούν, χρησιμοποιώντας πάντοτε τη γνωστή ξύλινη γλώσσα.

Τα ικανά πρόσωπα τα οποία θα μπορούσαν να συμβάλλουν αποφασιστικά σε μια προσπάθεια παροχής ουσιαστικής εκπαίδευσης και παιδείας, είτε επειδή διαθέτουν αγάπη για τη δουλειά τους, είτε επειδή διαθέτουν επιστημονική πείρα συνδυασμένη με πλούσια και δημιουργική φαντασία, με άλλα λόγια έχουν άποψη, το σύστημα τους περιθωριοποιεί συνειδητά. Η ελληνική εκπαίδευση παραμένει έτσι αποχωρισμένη από την ουσιαστική παιδεία, ένα όραμα το οποίο συντρίβει ο αυταρχισμός και το μικροκομματικό συμφέρον.

Γιατί άραγε οι μαθητές του δημόσιου σχολείου, μαζί με το απολυτήριο του Λυκείου, δεν αποκτούν ταυτόχρονα και τη πιστοποίηση γνώσης ξένης γλώσσας, παρόλο που τη διδάσκονται καθόλο το σχολικό τους βίο;

Θα ήταν παράλογο να απαιτήσει κανείς ένα σύστημα, όπου οι μαθητές θα δίδουν εξετάσεις για τον προβιβασμό τους στην επόμενη τάξη ή την εισαγωγή τους στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, με ανοιχτά βιβλία;

Θα ήταν παράλογο οι καθηγητές να δίδουν κάθε χρόνο μαζί με τους μαθητές τους εξετάσεις, στο γνωστικό αντικείμενο το οποίο διδάσκουν;

Θα ήταν παράλογο οι καθηγητές να αξιολογούνται, με βάση το ποσοστό επιτυχίας των μαθητών τους στις εξετάσεις;

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s